| |
Tesztoszteron
eMagazin
Nutrigenómia: bepillantás a jövő táplálkozásába
Írta: Paul Cribb, B.H.Sci HMS
Képzeljük el, hogy megtervezhető egy olyan "személyre szabott étrend" a számodra, amely pontosan azokat a genotípusodnak megfelelő ételeket tartalmazza, amelyek akár a maximális izomnövekedéshez szükségesek, vagy akár valamilyen betegség elleni védelemhez. Túl szépnek hangzik, hogy igaz legyen? Pedig ez az izgalmas lehetőség nem is olyan elérhetetlen és távoli, mint hinnéd, mert valósággá válhat akár egy évtizeden belül.
A génállomány értelmezése
Pár évvel ezelőtt részt vettem a San Diegóban megrendezett Kísérleti Biológiai Találkozón másik 12000 tudóssal egyetemben. Több, mint 4000 kutatási eredményt ismertettek öt nap alatt ezen a konferencián. Kétség nem férhet hozzá, hogy ez egyike a világ legnagyobb tudományos összejöveteleinek. Nekem abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy ismertethettem a tejsavó-izolátumról és a mikronizált szemcséjű kreatinról szóló kutatásaimat a kongresszus résztvevőinek.
Ez a gyűlés most különleges volt. Sok résztvevő állította, hogy vibrált valamiféle izgalom a levegőben, ami nem volt jellemző korábban. Eme izgalom oka pedig nem más volt, minthogy megfejtették a teljes emberi génállományt (genom), és ennek a következményei pedig igen jelentősek.
Igen ritka a "heuréka!" jellegű pillanat a tudományokban, vagyis az olyan felfedezés, amelyre századok múlva is emlékeznek még az emberek. Egy ilyen pillanatban lehetett részünk úgy 50 évvel ezelőtt, amikor Dr. James Watson és Francis Crick felfedezték a DNS struktúráját. Ez a felfedezés kivezette a biológiát a sötét korszakából. 2003-ban ismét egy ilyen fontos pillanat részesei lehettünk, amikor is megfejtették a teljes emberi génállományt. E projekt célja az volt, hogy azonosítsák az összes gént az emberi testben, egy cél, ami 15 évvel korábban még csak ábránd volt. E projekt megvalósulásával hatalmas mennyiségű rendkívül értékes információ vált elérhetővé a tudósok, orvosok és egyéb egészségügyi szervezetek számára. Ezek az információk az emberi egészségügyet és a sportteljesítményt egy újabb, magasabb szintre fogják emelni.
Mi az a gén?
A gén a DNS egy szelete. A DNS egyszerűen fehérje és glükóz molekuláknak bizonyos minta szerinti összekapcsolódása. Minden molekula önmagában pusztán egy vegyület, és ezen vegyületek viselkedése befolyásolható, vagy "manipulálható" az őket körülvevő környezet által. Egy ember élőhelye, az ételek, amiket megeszik, és a tevékenységek, amiket nap, mint nap űz, mind-mind befolyásolják a DNS szerkezetét. Továbbá, köszönhetően a legfrissebb felfedezéseknek, most már a tudósok is tudják manipulálni a géneket, így megérthetjük, hogyan működik az élet, és módosítani tudjuk a legalapvetőbb szabályokat is, amik alapján minden élő szervezet működik.
Az ismereteink a génekről és a DNS-ről mérhetetlenül fontosak, hiszen ezek hordozzák az összes fehérje felépítéséhez szükséges információt. Ez a genetikus nyersanyag ott rejtőzik minden egyes sejtünk magjában. Szinte hihetetlen, de ha ki tudnánk egyenesíteni a DNS-t, több, mint 2 méter hosszú lenne! Ez főleg akkor igen figyelemre méltó, ha tekintetbe vesszük, hogy több, mint 10 millió nukleotida (nukleozid és foszforsav vegyülete, a DNS alkotó elemei) még egy tű hegyét se képes befedni. Ami még inkább figyelemre méltó, hogy habár potenciálisan több, mint 50 millió féle nukleotid polimorfizmus létezhetne (eltérési helyek), a DNS-nek mindössze 10%-ában van eltérés két emberi egyed között a teljes emberi populációt tekintve. A lényeg, hogy valójában minden ember szinte egyforma, és az apró különbségeknek az köszönhető csupán, hogy nem nézünk ki mindannyian egyformán, mintha tényleges klónok lennénk.
Bemutatkozik a nutrigenómia
A nutrigenómia a tudománynak egy új, izgalmas területe, melyre az egészségükre adó embereknek -- mint például a testépítőknek -- a jövőben komolyan oda kell figyelniük. A nutrigenómia a táplálékoknak a génekre gyakorolt hatásával foglalkozik. Igen, az élelmiszerek és táplálékkiegészítők, amiket nap, mint nap fogyasztasz, képesek befolyásolni és befolyásolják is a gének működését. A tudósok most értették meg, hogy habár vannak eltérések a génekben konkrét populációkon belül (ezek az eltérések tesznek minket egyedivé), nagyon kicsi az eltérés a teljes emberi népesség génállományában.
Az emberi génkészlet megfejtése néhány évvel ezelőtt azt jelentette, hogy a tudósok azonosítottak körülbelül 1000 általánosan variálódó, polimorf helyet, amelyek rendkívül érzékenyek a környezeti hatásokra. (Ez jóval kevesebb annál a 30 vagy 40 ezres mennyiségnél, amelyet még 5 évvel ezelőtt is feltételeztek.) És ahogy már bizonyára kitaláltad, ezekre a génekre az egyik legjelentősebb környezeti hatást kifejtő tényező nem más, mint a táplálkozásunk.
Ezen információ segítségével a tudósok hamar rájöttek, hogy a különböző tápanyagok igen eltérő hatással vannak az egyes emberi genotípusokra. Egy jó példa erre az esszenciális zsírsavak esete. Ilyen esszenciális zsírok fogyasztása a diéta során különböző hatást váltott ki a különböző népcsoportokon. Vegyük például az olíva olajnak a szívet és érrendszert védő hatását. Az olíva olajnak eme pozitív hatása széleskörűen bizonyított és dokumentált bizonyos népcsoportokon belül, míg a többiben nem. Ez azért van, mert az olíva olaj fogyasztása adott embertípusnál megváltoztatja bizonyos fenotípusok kifejeződését, amelyek védenek a szívbetegségek ellen, míg más embertípusokra gyakorlatilag hatástalan.
Ez az információ aláhúzza azt a vélekedést, hogy egyes ételek és tápanyagok nem biztosítják ugyanazt a pozitív hatást mindenki számára.
Tényleg az vagy, amit megeszel
A teljes emberi génállomány azonosítása azt jelenti, hogy a közeljövőben a tudósok képesek lesznek egy olyan személyre szabott, "designer" étrendet kialakítani az embereknek, amely megvédi őket azok ellen a betegségek ellen, amelyekre genetikusan fogékonyabbak. A tudatosan egészséges, proaktív táplálkozás egy új, magasabb szintjét jelenti ez. A testépítők pedig pláne nagyon örülhetnek, mert ha a tudósok erre képesek, akkor egész biztosan képesek lesznek majd azoknak a géneknek és táplálékoknak a meghatározására is, melyek maximalizálják az egyén képességét az izomtömeg-növelésre és a zsírégetésre.
Ezen egyéni táplálék és tápanyag igények hatása a közösségi étkezésekre még nem egyértelmű. A jövőben egy családi étkezés során majd mindenki személyre szabott ételeket kaphat, hogy ezzel is támogassák az egyéni egészségügyi és/vagy fitness céljaikat. Habár ezt sokan még kétkedve fogadhatják, de ne feledd, az ehhez szükséges információk már csak pár évnyire vannak.
Tehát ismét csak: nemsokára olyan kiegészítőket szedhetünk, melyek közvetlenül aktiválják az izomnövekedésért és zsírégetésért felelős géneket!
Gondolj máshogy a tejsavófehérjére
A különböző fehérjéknek a génjeinkre gyakorolt hatása különleges figyelmet kap ezen új kutatásokon belül. Ezek a felfedezések tisztán mutatják, hogy bizonyos fehérjéknek jóval nagyobb hatása van a génekre és az egészségre, mint másoknak. Egy tanulmány, melyet az Arkansasi Egyetem tudósai végeztek kimutatta, hogy a tejsavófehérje-izolátum fogyasztása valódi védelmet nyújthat bizonyos daganatos betegségek ellen, és hogy ezek az előnyök talán genetikusan továbbörökíthetők az utódokra is!
Korábbi tanulmányok is igazolták már a tejsavófehérje alapú étrendeknek a rák bizonyos formái ellen védő hatását. Ugyanakkor a modern génanalízis segítségével az arkansasi tudósok demonstrálták, hogy azok a nőstény egerek, amelyeket teljes élettartamuk alatt tejsavófehérjével etettek, egyértelműen csökkent a májrák kockázata, és ez a hatás az utódaikra is továbböröklődött!
Ebből a tanulmányban kiderült, hogy egy tejsavófehérjében gazdag étrend -- szemben a kazeinben, vagy szójafehérjében dús étrendekkel -- jobban segíti egy GST-pi nevű gén elfojtását. A GST-pi kulcsszerepet játszik a máj méregtelenítő rendszerében a rákkockázat kialakulásában. E gén kifejlődése 50 százalékkal csökkent azokban a nőstény egerekben, amelyeket tejsavófehérjével etettek az alternatív fehérjeforrásokkal szemben. Ezen rákellenes jelleg, mely a tejsavófehérje-izolátum fogyasztásának volt köszönhető, megfigyelhető volt az egér utódok génállományában is. Tehát az anti-rák hatása a tejsavó-izolátumnak gyakorlatilag anyáról gyermekre öröklődött.
Úgy látszik, hogy a fehérje, amit naponta elfogyasztasz, beépül a saját genetikus struktúrádba. És nem csak a te egészségedre van hatással, de hatással lehet azok egészségére is, akiknek majd a génjeidet továbbörökíted. Most már tisztábban látszódik, mint bármikor az emberi történelem során, hogy egyedül a legjobb minőségű fehérjék, szénhidrátok és esszenciális zsírok fogyasztásával biztosíthatod az optimális egészséget és védelmet a betegségekkel szemben.
Érdemes a szemünket a naprakész információkon tartani eme rendkívül izgalmas és gyorsan fejlődő tudományterületről. T
Kapcsolódó cikkek
Tejsavófehérje: nem csak egy egyszerű testépítő protein!
A hatékony táplálkozás 7 aranyszabálya
|