Kattints a főoldalra ugráshoz!                                          Megjegyzés: 'Webmagazinunk nevében és jelszavaiban található tesztoszteron, anabolikus és ehhez hasonló szavak nem azt jelentik, hogy az oldal bármilyen formában a szteroidokkal foglalkozna, illetve azok használatát vagy terjesztését támogatná. Lásd Impresszum.'
Kattints a főoldalra ugráshoz!                                          Megjegyzés: 'Webmagazinunk nevében és jelszavaiban található tesztoszteron, anabolikus és ehhez hasonló szavak nem azt jelentik, hogy az oldal bármilyen formában a szteroidokkal foglalkozna, illetve azok használatát vagy terjesztését támogatná. Lásd Impresszum.'Kattints a főoldalra ugráshoz!                                          Megjegyzés: 'Webmagazinunk nevében és jelszavaiban található tesztoszteron, anabolikus és ehhez hasonló szavak nem azt jelentik, hogy az oldal bármilyen formában a szteroidokkal foglalkozna, illetve azok használatát vagy terjesztését támogatná. Lásd Impresszum.'
Kattints a főoldalra ugráshoz!                                          Megjegyzés: 'Webmagazinunk nevében és jelszavaiban található tesztoszteron, anabolikus és ehhez hasonló szavak nem azt jelentik, hogy az oldal bármilyen formában a szteroidokkal foglalkozna, illetve azok használatát vagy terjesztését támogatná. Lásd Impresszum.'
















TESZTOSZTERON NEMZET
T U D T A D ?
Egy tanulmányban négykomponensű modell használatával meghatározott testösszetétel változás szerint 200 mg/hét nandrolone decanoate intramuszkuláris alkalmazása 8 hétig szignifikáns növekedést eredményezett a testtömegben és zsírmentes testtömegben (FFM), míg a zsírtömegben, csont ásványi anyag tartalomban, csontsűrűségben, és a zsírmentes testtömeg hidratáltságában nem következett be változás.
>>>tovább  
KERESÉS SZÖVEGBEN:
>>>KÉPKERESÉS


  Tesztoszteron eMagazin
Trigger pont terápia
Írta: Radnai Tamás

Az aktívan sportoló és a mozgásszegény életmódot folytató embereknél is gyakran kialakulnak fájdalmak a testben -- néha látszólag ok nélkül is. Természetesen ezeknek több forrása is lehet, de sok esetben az izmokban létrejövő trigger pontokról, magyarosabban feszültség pontokról van szó.

 

Mi a trigger pont?
A miofaszciális trigger pont egy kisebb izomrost szakaszra izolálódó merevség, amely csomóként érzékelhető, elsősorban az izomhas középpontja táján (centrális trigger pont). A pontokat érezhetjük kis dudoroknak, merev "spagetti" darabnak, vagy kis, szilvamag alakú és méretű púpoknak. Nem feltétlenül elég érzékeny az ujja mindenkinek ahhoz, hogy tapasztalat nélkül a dudor alapján megtalálja a pontokat, de önkezelés esetén mégsem lehet tévedni, mert a trigger pont nyomásra mindig fáj.

Egy izomban a centrális trigger pontok a rostokon
Egy izomban a centrális trigger pontok a rostokon.
(A) Normális rost
(B) A trigger pont, melyben a szarkomerek "összeugrottak" és folyamatos görcsben vannak
(C) A csomótól az izom tapadásáig futó rost szakasz, amelynél a kereszt irányú vonalak jelzik, hogy a szarkomereket a feszültség széthúzza

A trigger pont csomók tehát kemény izomrost részek, amelyek nem tudnak ellazulni és folyamatosan összehúzódott állapotban vannak, akár éveken keresztül is. Az adott izmot általában a szimpatikus idegrendszerből jövő hibás üzenetek befolyásolják. Ezek az érzékeny részek a test izmai közül bármelyikben kifejlődhetnek, leginkább azonban a test legaktívabb izmainak -- medence, csípő, váll, nyak, hát -- közepében jelennek meg.

A trigger pont nyomása, vagy összecsípése igen fájdalmas, az illető szinte felkiált és felugrik, ez egyben egy "teszt" is lehet.

A manuális diagnosztikát kiegészítheti a termográfia, amely infravörös készülékkel mutatja ki a bőrön érzékelhető hőmérséklet különbségeket, forró pontokként jelezve a feszültségeket.

 

Mit okoz a trigger pont?
A miofaszciális fájdalom diagnózisának és kezelésének két nagy neve Janet Travell -- aki az amerikai Fehér Ház orvosa is volt -- és David Simons doktor. Travell és Simons a trigger pontokat az emberiség csapásának nevezi a nagyon gyakori előfordulásuk miatt. A feszültség pontok bármelyik izomban előjöhetnek és ez akár már csecsemőknél is megindulhat. Egyes kutatások szerint minden fájdalomkezeléssel foglalkozó klinikát felkereső páciens 93%-ánál a trigger pont része a problémának, de 85%-ban egyedüli forrása a fájdalomnak.

Szóval a trigger pont fájdalommal jelentkezik, amely jelen lehet a pont területén, de jellemző módon távolabb eső helyen is, ugyanis a feszültség pontok megjósolható "mintában" kisugároznak fájdalmat máshová is. Az ilyen jelenségekből ered egyébként a test manipulálásával foglalkozó szakemberek egyik fontos mondása, miszerint "Ne a fájdalmat üldözd!", mert könnyen lehet, hogy nem azon a ponton van a baj eredete. A feszültség pontokat így kapcsolatba hozzák sok különböző csont és ízületi fájdalommal, de fejfájással és számtalan egyéb tünettel is.

A fekete pont a hosszú szárkapcsi izom trigger pontja, a satírozott rész a boka fájdalomként jelentkező kisugárzott fájdalom
A fekete pont a hosszú szárkapcsi izom trigger pontja, a satírozott rész a boka fájdalomként jelentkező kisugárzott fájdalom

Travell és Simons leírják, hogy egyes trigger pontok látensek, azaz nem biztos, hogy éppen sugároznak fájdalmat, de csendes felgyülemlésük oka lehet az öregkori ízületi merevségeknek és mozgásproblémáknak. Természetesen fiataloknál is káros hatást fejtenek ki. Travell és Simons ezért a szunnyadó pontokat még veszélyesebbnek tartják, azonban megtalálásuk nem nehéz, hiszen nyomásra ezek is fájdalommal reagálnak.

A trigger pontok az edzést két disztinktív módon akadályozhatják. Az érintett izmok nem reagálnak jól a stretchingre és a lazaságuk csökken. Ha nyújtod az ilyen izmot, akkor a hossza hamarosan visszatér a megrövidült állapotba, ezáltal 12-24 óra alatt kioltódik a nyújtás egyébként hasznos hatása.

A feszültség pontok zavarják az izom koordinációt és az erőkifejtést is, csökkentve ezzel a súlyzózás, az agilitási és kardióvaszkuláris edzés hatását.

A trigger pontok sajnos a kisugárzási zónájukban (tehát mondjuk egy másik izomban) életre hívhatnak újabb pontokat, mintegy láncreakciót beindítva ezzel. A kiinduló forrást elsődleges trigger pontnak nevezik, míg a hatására létrejövőt másodlagos, vagy szatellita pontnak. Ez utóbbi akár spontán is elmúlhat, ha az elsődlegesen problémás hely megszűnik, viszont az is fontos tudnivaló, hogy csak a másodlagos pont kezelése nehézkes lehet, ha a "szponzoráló" elsődleges trigger életben van.

Travell és Simons tapadási trigger pontokat is felvázolnak, amelyek az érintett izom végén az eredési és tapadási pontoknál alakulnak ki a centrális pont hatására. Tulajdonképpen ezek nem igazi trigger csomók, hanem az állandó, túlzott feszülés miatt kialakuló érzékeny területek, amelyek sajnos degeneratív ízületi állapotokhoz vezethetnek idővel. A centrális trigger megszüntetése a cél ezek kezeléséhez is.

 

Mitől jön létre a trigger pont?
Sajnos ez a nyavalya szinte szó szerint bármitől létre jöhet. Travell és Simons nyomán tudhatjuk, hogy a trigger pontok okai direkt és indirekt csoportokba oszthatók.

 
Fejfájás oka is lehet a trigger pont
 
Fejfájás oka is lehet a trigger pont
   

Direkt aktivációs okok
Mechanikai túlterhelés
Ismétlődő használat, amely fáradást eredményez
A fáradt izom hirtelen kihűlése
Trauma

Indirekt aktivációs okok
Elsődleges trigger pontok létezése
Érzelmi stressz
Belső szervi betegségek
Ízületi betegségek
Myopathia (izombántalmak)
Neuropathia (idegbántalmak)
Fertőzések
Anyagcsere működési rendellenességek
Endokrin működési rendellenességek
Mérgezés


Kétségbe ejtő ez a lista és jól mutatja, hogy senki nem menekülhet és hogy milyen fontos a trigger pontok kezelése. A sokrétű, általánosabb okokon túl az edzéssel közvetlenül összefüggő tényezőkkel is tisztában kell lennünk. Természetesen a trigger pont kialakulhat az izmot ért traumától, sérüléstől. De sokszor már "csak" attól is, hogy a test nem megfelelően van használva, rossz az illető tartása, nem elfogadható a gyakorlat végrehajtás mechanikája, illetve alapvetően rosszak valakinek az edzési szokásai, például egy-egy izomcsoport túl nagy hangsúlyt kap, míg másikak túl keveset. A trigger pontok lehet, hogy azért jönnek létre, hogy megakadályozzák a test további eltávolodását az egészséges egyensúlyi állapottól.

 

A trigger pont kezelése
Travell és Simons szerint a trigger pontok fizikai beavatkozásra reagálnak, de semmi más és "könnyed" dolog nem teszi meg. Pozitív gondolkodás, meditáció, relaxáció nem használ. De még a fizikai behatások sem lesznek hasznosak, ha azok túl átfogóak és nem elég specifikusan hatnak a trigger pontra. A nyújtás önmagában például nem fog használni, sőt rosszabbá is teheti a helyzetet. Hideg, meleg, elektromos stimuláció és fájdalomcsillapítók enyhíthetik ideig-óráig a tüneteket, de a trigger pont nem szűnik meg. Megbízható eredmények érdekében a fizikai terápiának direkt módon a trigger pontra kell irányulnia.

 

Szúrás
Az orvosilag alkalmazott terápiák között megtaláljuk a trigger pont injekciózást, amely során érzéstelenítőt fecskendeznek a csomóba, ez eltünteti a fájdalmat, de a lényegi kezelést a tű mechanikai behatása biztosítja. Emiatt lehetséges a "száraz szúrás" is, amikor nincs befecskendezés, csak akupunktúrás tűt nyomnak a pontba.

Mindazonáltal ehhez a módszerhez egy kezelő orvos szükségeltetik és bele kell találni a tűvel az izomcsomóba, ami igen kicsi is lehet és tendenciózusan elugrik, visszapattintja a tűt, ha egyáltalán eltalálja a pontos helyet a kezelő. Ezek tehát komoly gyakorlati érvek a szúrás ellen.

 

"Spray és nyújtás"
Egy másik, szintén kezelő személyt megkövetelő módszer a "spray és nyújtás" módszere, amikor is sprayvel, vagy jéggel a bőrfelületet (de nem az izmot!) lehűtik, hogy eltereljék az idegrendszer figyelmét és az ne álljon ellen a rákövetkező nyújtásnak. Ha viszont az izom is kihűl, akkor a hatás ellentétes lesz. A nyújtás után viszont gyorsan vissza kell melegíteni a testrészt és lehetőleg átmozgatni.

Travell és Simons figyelmeztet, hogy a nyújtás még így is óvatosságot követel és nem lehet erőltetni, mert az érintett izomban az ínak már eleve a határon vannak és könnyen sérülhetnek. Mint látható a lehűtéses módszer is sziszifuszi, szakembert igényel és nem túl megbízható.

 

Trigger pont mély masszázs
A jó hír az, hogy a legelőnyösebb módszer viszonylag egyszerű és magunkon is alkalmazható. Ez nem más, mint a mélyreható "simogató" masszázs, amelyet direkt módon a trigger pontra kell irányítani. Természetesen ezt a technikát képzett masszőr is végezheti, de nem kell hosszasan ecsetelni, hogy önmagunkon végezve az előnyök között azt találjuk, hogy ingyenes, megfelelően hosszan és gyakorisággal végezhető a technika sok idő befektetése nélkül, és magunkon pontosan érezni fogjuk, hogy hol kell dolgoznunk.

 
Trapéz masszás
 
Szárkapcsi izom masszázs
   

Ismert, hogy a direkt és megfelelő idejű nyomás a trigger pontra csökkenti a merevséget és a fájdalmat. A hatásossághoz azonban olyan fájdalmat kell előidézni, amely nagyobb az alapállapotnál. Szerencsére ezért a pár perc fájdalomért több órányi, vagy napnyi megkönnyebbülést kaphatunk. De még egyszer hangsúlyozandó, hogy ez a masszázs nem lesz "séta a parkban" a fájdalom miatt, amely azonban a legtöbb embernél még az a kategória, amely végső soron "kellemes" fájdalomként jellemezhető és amely mellett még el lehet lazulni.

Azoknál viszont, akik ösztönösen abban hisznek, hogy bármiféle fájdalom csak rossz lehet, nagy tudatosságra és új hozzáállásra van szükség, hogy képesek legyenek elégséges szintű masszázs tevékenységet folytatni a megfelelő hatás eléréséhez.

Nehéz utazásnak bizonyulhat a trigger pontok kezelése azért is, mert a pontok igen makacsak is lehetnek. Egyes csomók hosszú létezése, a másodlagos csomók máshonnan vezérelt tulajdonsága, illetve az alapvető kiváltó okok fennállása miatt, amelyek életre hívták a trigger pontot, a problémák nehezen szűnhetnek meg és gyakran visszatérhetnek.

A trigger pont terápia sikere azon múlik, hogy képes legyél felismerni a kisugárzott fájdalmat és megtalálni a kiváltó trigger pontot és nem csak a fájdalom helyét vizsgálgatni. Nem szokatlan az sem, hogy egy fájdalom zónát több különböző izomban lapuló trigger pont is táplál. A pontok szinte soha nem sugároznak ki a test másik oldalára, így a trigger pontot is a fájdalom oldalán kell keresni. A kisugárzási zónákhoz tartozó problémás helyeket a tudomány feltérképezte, így az ezzel foglalkozó irodalomból jól tájékozódhatunk, hogy hol kell keresgélni.

A trigger pont masszázs technikáját két dologra kell alapozni, a biztonságra és a hatásosságra. Olyan módokat kell találni, amelyek megkímélik a kezedet, ujjaidat, stb. A trigger pont masszázsának meglehetősen rövidnek, 15-20 másodpercesnek kell lenni alkalmanként. Egyszerre többet végezni felesleges, sőt hátrányos is lehet. A gyógyítás alaptézise, hogy a test maga a gyógyító, ezt csak segíteni lehet. Ne próbáld az izomcsomót egyből kimasszírozni, feloldani, azt majd a test elvégzi, ha már elég gyakori kezelést kapott.

Masszázs irányelvek

  1. Alkalmazz eszközt, ha lehet, hogy megkíméld a kezeidet.
  2. Alkalmazz mély "simogatásokat", ne statikus nyomást (isémiás kompresszió).
  3. Rövid, ismétlődő simításokkal masszírozz.
  4. Csak egy irányba simítsd az izmot.
  5. Lassan végezd a masszírozást.
  6. Tízes skálán nézve hetes erősségű fájdalom szintet érj el a masszírozással. A tíz az elviselhetetlen lenne.
  7. Korlátozd az egyes kezeléseket 6-12 simításra pontonként.
  8. A pontokat naponta 6-12 alkalommal masszírozd meg.
  9. Ha nem érsz el javulást, akkor lehet, hogy rossz helyen dolgozol.
 
The Knobble
 
The Knobble
 
The Stick
 
The Stick
 
Thera Cane
 
Thera Cane®
   

Mint látható, a javaslat az, hogy inkább simítsd az izmot, mintsem hogy folyamatosan nyomd a pontot. Ez kevesebb energiát is igényel, kisebb, szünetekkel tarkított lesz a fájdalom, és így hatékonyabban dolgozhatod meg a csomókat. Masszírozz mélyen és lassan, ne legyen másodpercenként több, mint egy simítás. A mozdulat csak pár centis legyen, a csomó egyik oldaláról a másikra haladjon. Az ujjaidat ne csúsztasd el a bőrödön, hanem a bőrt mozgasd együtt az ujjaiddal a csomó felett. Ez segít abban is, hogy az alatta fekvő izompólya is felszabaduljon, letapadás mentes legyen. A csomót nyomd hozzá az alatta fekvő csontnak. A mozgás iránya jelen esetben mindegy, mert nagyon kis léptékű a simogatás. A simogató masszás a statikus nyomással szemben mikro-stretchingnek is megfelel, pont ott, ahol a rostoknak erre szükségük van.

Még egyszer említsük meg a fájdalmat. A trigger pont masszázs során még azért a jó fajta fájdalmat akarjuk elérni, de a magadon végzett masszázsba úgy is "be van építve" egy korlátozó mechanizmus, így valószínűtlen, hogy problémát okozol magadnak, hacsak nem használsz valami túlságosan kemény tárgyat, illetve nem csinálod túl hosszan a masszázst. A fájdalom azért is jó, mert a test fájdalomcsillapító endorfinokat szabadít fel reakcióul, így később már jobban tolerálod a kellemetlenséget.

A masszázshoz több fajta eszköz is kapható, amelyek feladata részben a kéz megkímélése, másrészt önmagunk számára elérhetetlen helyeken a terápia lehetővé tevése. A legegyszerűbbek a labdák, amelyeket különböző méretekben alkalmazhatunk például a talp, a farizmok, vagy a hátizmok masszírozására úgy, hogy a testünk és a padló, vagy a fal közé nyomjuk. Ha állunk, akkor egy zokniba, harisnyába téve tarthatjuk és lógathatjuk a labdát a megfelelő helyre. Használhatunk teniszlabdát és játékboltokban, de játék automatákban kapható tömör kis gumilabdákat is. Egy másik egyszerű eszköz a "bütyök", a Knobble.

A teljes önmasszázshoz viszont legjobban az S-, vagy J-alakú kampókkal járunk, amelyeken több gömbben végződő nyúlvány is található. Az eszközöket legjobb, ha egy réteg ruhán keresztül alkalmazzuk és nem a fedetlen bőrfelületre.

A "The Stick", egy spéci bot, amelyen görgők vannak, szintén alkalmas bizonyos területek masszírozására. Kistestvérei között a "TriggerWheel" is megtalálható.

És említsük meg a miofaszciális fellazítást is szivacshengerrel, amelyről már publikáltunk cikket. A szivacshengerezés nem kifejezetten (csak) trigger pont terápia, de ezzel is fellelhetők érzékeny területek és átdolgozásuk feloldhatja őket.

 

További gondolatok és zárszó

  • Érdemes megjegyezni, hogy egyes trigger pontok sokszor megegyeznek az akupresszúrás pontokkal, de nem megfelelői egymásnak. Az akupresszúrás pontokon energia blokkokat próbálnak meg kezelni, ezek nem fájdalmasak az érintésre, hacsak nincs ott egy trigger pont is, és nem sugároznak ki fájdalmat. A trigger pont egy (mikroszkóppal) fizikailag látható jelenség.

  • A trigger pont nem klasszikus izomgörcs, mert ez utóbbi az izom teljes hosszúságú erőteljes megfeszülése.

  • Mi különbözteti meg a trigger pontot az átlagos fájó izomtól? Elsősorban az, hogy a fájdalom nem múlik el, csak tart egyre tovább, illetve a karakterisztikus fájdalom kisugárzás.

  • Néha a trigger ponti fájdalmat összetévesztik az olyan fájdalommal, amelyet ideggyök nyomása, vagy károsodása okoz. Például a keresztcsonti részen lévő feszültség pontok olyan nyilalló fájdalmat továbbítanak le a lábba, amely nagyon hasonlít az isiászra, amikor is egy izom nyomást gyakorol egy kilépő idegre.

  • A trigger pont kezelése és a fájdalommentes, funkcionális test visszaállításának progressziója az legyen, hogy: trigger pont masszázs -> nyújtás -> korrektív edzés (megfelelő gyakorlat végrehajtás, izomfejlettség kiegyensúlyozás, stb.)

 

A tested egészségét, a mozgás hatásosságát biztosíthatod, illetve sok fájdalmat megszüntethetsz káros gógyszerek, vagy invazív orovosi beavatkozás helyett a trigger pont terápiával. Ennek ellenére a trigger pont kezelés nem helyettesítheti teljes mértékben az orvost, annak tanácsát mindig kérd ki! T

 

Ha kérdésed, vagy megjegyzésed van a cikkel kapcsolatban, akkor azt írd meg nekünk!

 

Kapcsolódó cikkek
Érezd jobban magad fillérekért: izompólya fellazítás
A gyors regenerálódás 7 titka
Strukturális egyensúly

 


Címkék
CrossFit (142) egészség (174) kötelező cikk! (110) masszázs (8) nyújtás (28) sérülés (93) trigger pont (6)

 

 

 


Impresszum
Copyright © 1999-2007 > Intrafit Bt. - Fitness Pont Pécs
Design & Program > Creative Power Stúdió