|
|
| |
KUTATÁSI
EREDMÉNYEK
|
Hasonló mértékű testtömeg vesztés az egyaránt alacsony energiatartalmú szétválasztó és kiegyensúlyozott kevert étrend hatására |
A szétválasztó diéta hívei hosszú évtizedek óta hangoztatják, hogy az elhízás a test egyfajta túlterheltsége, amely az ételek helytelen kombinálásának és nem megfelelő időben történő fogyasztásának következtében jön létre. E diétának sok alfaja van, de az alapelv általában az, hogy a fehérjét (helyesebben a fehérjében gazdagabb élelmiszereket, tehát szerintük a hüvelyeseket, húsokat, halakat, olajos magvakat, szárnyasokat ? a besorolással persze lehetne vitatkozni) és a keményítőt (a keményítőben gazdag élelmiszereket, tehát elsősorban a gabonaféléket) külön étkezés során ajánlott elfogyasztani. A zöldségekkel mindkét csoport kombinálható, a gyümölcsöket pedig önmagukban javasolt megenni.
Jól megtermett testépítő edzőtől is hallottam már olyan véleményt, hogy a diéta kulcsa a fehérjének a szénhidráttól (alapvetően a keményítőben dús ételektől) történő elválasztása. Annyit hozzátehetünk, hogy a ?kevert?, azaz normál táplálkozás során a különböző tápanyagok egymás hasznosulását segíthetik, a szétválasztás sok szempontból kevésbé hatékony, bár ez még nem eredményez feltétlenül nagyobb mértékű fogyást a vegyes fogyókúrás étrendet követő személyekhez képest. Az alábbi kutatás célja az volt, hogy meghatározza az étel kombináló (azaz a szétválasztó) és a kiegyensúlyozott táplálkozás testtömegre és anyagcsere paraméterekre gyakorolt hatását egy 6 hetes időszak alatt, kórházi körülmények között.
A vizsgálat során 54 elhízott alanyt véletlenszerűen osztottak be vagy a 25% fehérjét, 47% szénhidrátot és 25% zsírt tartalmazó szétválasztó étrendet kapó csoportba, vagy a 25% fehérjét, 42% szénhidrátot és 31% zsírt tartalmazó kiegyensúlyozott étrendet kapó csoportba. Mindkét csoport étrendje 4.5 MJ/nap, azaz 1100 kcal/nap energiát tartalmazott, és az elfogyasztott fehérje, zsír, szénhidrát arányában sem volt jelentős különbség. A teljes cikk
|
| |
Következtetés:
Azonos energia és hasonló tápanyag összetételnél az úgynevezett szétválasztó diéta nem idéz elő semmilyen plusz kedvező változást a testtömegben és a test zsírtartalmában a hagyományos kevert étkezéshez képest. Ezután már csak különböző vélt egészségügyi előnyök lennének felsorakoztathatóak a szétválasztó étrend mellett, melyek azonban eddig is igen bizonytalan lábakon álltak. |
| |
|
Publikálva:
Similar weight loss with low-energy food combining or balanced diets, International Journal of Obesity (2000) 24, 492-496. |
Kutatók:
A Golay, A-F Allaz, J Ybarra, P Bianchi, S Saraiva, N Mensi, R Gomis and N de Tonnac. |
| |
|
|
|